13 lipca 2022 roku Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ogłosił wyniki II konkursu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR – PKP PLK S.A. polegającego na wsparciu badań naukowych prac rozwojowych w obszarze infrastruktury pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK.
Politechnika Warszawska wraz z członkami konsorcjum tj. Lotnicza Akademia Wojskowa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zgłosili w konkursie projekt pt. "Zarządzanie środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu drogowego", który pozytywnie przeszedł ocenę zarówno wstępną jak i merytoryczną oraz tym samym, zakwalifikował się do dofinansowania.
W związku z powyższym, Beneficjenci rozpoczeli prace nad realizacją wspólnego Projektu jako konsorcjum, reprezentowane przez Lidera konsorcjum.
Więcej informacji na temat projektu < zobacz
Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa, "Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK przyczyni się do poprawy stanu technicznego sieci linii kolejowych, ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko, sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz poprawy bezpieczeństwa. Ponadto realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia umożliwi opracowanie innowacyjnych systemów informatycznych, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu. Jednocześnie zakłada się, że wdrożenie rezultatów projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe PLK S.A., zapewniając nowoczesne rozwiązania optymalizujące koszty zarządzania infrastrukturą kolejową.
Celem głównym Przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Cele szczegółowe to:
- Wzrost aktywności B+R w obszarze infrastruktury kolejowej.
- Wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.
- Poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko."