Nauka

LOTNICTWO 2024 banner PL

"XVIII Międzynarodowa Konferencja i Wystawa LOTNICTWO NOWEJ GENERACJI"

"Już, 5 grudnia 2024 roku w Warszawie, przedstawiciele środowiska lotnictwa cywilnego, wojskowego oraz general aviation spotkają się na organizowanej po raz osiemnasty przez Lotniczą Akademię Wojskową w Dęblinie oraz Zarząd Targów Warszawskich S.A. Międzynarodowej Konferencji i Wystawie „Lotnictwo Nowej Generacji 2024” aby debatować o wyzwaniach jakie stoją przed Siłami Powietrznymi RP, liniami lotniczymi, portami lotniczymi, firmami handlingowymi oraz wszystkimi innymi podmiotami związanymi z awiacją.

Patronat honorowy przyjęli: Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwo Infrastruktury, Sejmowa Komisja Obrony Narodowej, Sejmowa Komisja Infrastruktury, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Partner Strategiczny Konferencji: Advanced Protection Systems S.A.

Partner Konferencji: PZL Świdnik S.A.

Partnerzy Sesji Konferencji: KAI, L3HARRIS

W konferencji wezmą udział przedstawiciele instytucji i struktur odpowiedzialnych za lotnictwo cywilne i wojskowe w naszym kraju, na czele z administracją rządową i samorządową, przedstawicielami sił zbrojnych, a także szefowie przedsiębiorstw i branżowi eksperci, instytuty naukowo-badawcze, wyższe uczelnie, media.

Aby jak najlepiej przybliżyć problematykę lotnictwa wojskowego i cywilnego wzorem poprzednich edycji także i tegoroczna Międzynarodowa Konferencja i Wystawa „Lotnictwo Nowej Generacji 2024” po wystąpieniach i sesjach otwierających została podzielona na dwie ścieżki tematyczne: pierwszą „A”- poświęconą lotnictwu wojskowemu i drugą  „B”  - poświęconą lotnictwu cywilnemu.

Każda z sesji obejmować będzie nie tylko wystąpienia ekspertów i dyskusję na wymienione wyżej tematy, ale także prezentacje kluczowych zagadnień – np. innowacyjnych produktów – w formie specjalistycznych prezentacji i referatów.

TECHNOLOGICZNA REWOLUCJA W SIŁACH ZBROJNYCH RP

Jeżeli utrzymają się obecne poziomy finansowania obronności to Polska przeznaczając rocznie na wojsko około 4 procent PKB, będzie miała do dyspozycji w najbliższych pięciu latach około biliona złotych. Oczywiście sporą część z tej kwoty pochłoną wydatki osobowe ale znamienita jej większość przeznaczona zostanie na modernizację techniczną, inwestycje w infrastrukturę niezbędna do nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, a także jego serwis i naprawy.

Najważniejsze programy modernizacyjne związane z lotnictwem wojskowym

  • I ta reguła – uzbrojenie plus jego zaplecze – obowiązuje w przypadku wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych związanych z wojskowym lotnictwem. W przypadku samolotów F-35, uznawanych za najnowocześniejsze maszyny 5 generacji, nie wystarczy bowiem wydać dziesiątki miliardów na zakup samych statków powietrznych. Trzeba również zbudować odpowiedni dla nich zaplecze lotniskowo – techniczne, bazę szkoleniową, serwisowo – naprawczą. Na nowe budynki, hangary,  radary, urządzenia lotniskowe, symulatory, trenażery, bazę koszarową i paliwową muszą zostać przeznaczone miliardy złotych.
  • Podobnie ma się inny wielomiliardowy program modernizacyjny dotyczący wojskowego lotnictwa, czyli pozyskanie śmigłowców Apache AH-64E Guardian. W tym przypadku zakup wiropłatów to dopiero początek wydatków. Trzeba dla nich zbudować odpowiednią infrastrukturę lotniskową, zaplecze szkoleniowe w kilku lokalizacjach, kupić sprzęt i urządzenia techniczne. Nie zapominajmy przy tym, że rozbudowywane bazy – i w przypadku F-35 i Apache, w przypadku wojny z automatu staną się celem wrogiego ataku, więc trzeba zawczasu zadbać o ich bezpieczeństwo, między innymi przed dronami i amunicją krążącą.
  •  Choć  obecnie dominują w przestrzeni publicznej wspomniane dwa programy, to na nich nie będzie kończyć się modernizacja techniczna SZ RP w domenie lotniczej. Otwarta jest kwestia zakupu nowych śmigłowców szkolnych, samolotów które zastąpią wysłużone Mig-29 i Su-22, samolotów do tankowania powietrznego., uzbrojonych dronów klasy MALE, nowych systemów radiolokacyjnych – pasywnych  i aktywnych, nowoczesnych systemów do łączności oraz wsparcia dowodzenia (aby jak najlepiej wykorzystywać najnowsze statki powietrzne). Jak więc widać, wspomniany bilion złotych w najbliższych pięciu latach, jest na co zagospodarowywać i trzeba to robić „z głową”.

CYWILIZACYJNE WYZWANIA POLSKIEGO LOTNICTWA CYWILNEGO

Co bardzo istotne tematyka Międzynarodowej Konferencji i Wystawy „Lotnictwo Nowej Generacji 2024” nie będzie ograniczać się do tematów „mundurowych”. Równie istotną częścią specjalistycznych będą wyzwania stojące obecnie przed szeroko rozumianym lotnictwem cywilny.

Uczestnicy będą debatować m.in. nad kształtem Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i jego wpływem na rozwój przewozów pasażerskich i towarowych w Polsce. Ta wielomiliardowa inwestycja bowiem ukształtuje przyszłość cywilnego lotnictwa nie tylko w naszym kraju, ale w całym regionie, a nawet nie bójmy się tego stwierdzenia – w Europie. To będzie bowiem centrum logistyczne przez które przepływać będzie nie tylko morze pasażerów, ale przede wszystkim towarów. Skala trudności tego projektu jest wprost proporcjonalna do jego możliwości. Ale miliardy jakie pójdą na jego budowę – nie tylko samego lotniska, ale towarzyszącej mu infrastruktury drogowo – kolejowo – energetyczno – paliwowej – trzeba traktować jako strategiczną inwestycję w przyszłość naszego kraju.

Konferencja będzie doskonałą okazję do omówienia nowoczesnych technologii zarządzania przestrzenią powietrzną, bezpieczeństwa lotnisk oraz wyzwań związanych z integracją ruchu cywilnego i wojskowego.
W programie przewidziano także dyskusje na temat odporności lotnictwa cywilnego na cyberataki i rozwoju bezzałogowych systemów powietrznych – chociażby jako dostawców paczek i przesyłek.

DOBRZE WYSZKOLONE KADRY NAJLEPSZĄ GWARANCJĄ

Dobrze wyszkolone kadry sił powietrznych są najlepszą gwarancją, że plany modernizacji technicznej sił powietrznych (lotnictwa wojskowego) a także wszelki pozyskany w tym zakresie sprzęt i nowe technologie będą optymalnie wykorzystane i zagospodarowane. Przygotowanie odpowiednio licznej kadry, która jest niezbędna do obsługi planowanych do zakupu statków powietrznych, to jedno z największych wyzwań stojących przed Siłami Powietrznymi. Tylko w przypadku śmigłowców, których chcemy pozyskać około 200, nasza armia potrzebować będzie około 600 pilotów, nie mówiąc już o kilkukrotnie liczniejszej obsłudze naziemnej.

DLA KOGO

Konferencja skierowana jest do:  przedstawicieli przemysłu lotniczego z Polski i zagranicy, przedstawicieli administracji rządowej, parlamentarzystów, przedstawicieli administracji samorządowej, przedstawicieli Sił Zbrojnych, przedstawicieli Sił Powietrznych, linii lotniczych, portów lotniczych, firm handlingowych, przedstawicieli instytutów naukowo-badawczych, wyższych uczelni oraz wszystkich innych osób związanych z lotnictwem i jego sympatyków.   

Wśród uczestników konferencji będą (na bazie danych z lat 2017-2023) wysokiej rangi przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Obrony Narodowej, Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Centrum Operacji Powietrznych - Dowództwa Komponentu Powietrznego, Inspektoratu Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, IATA, Polskich Linii Lotniczych LOT, Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, EUROCONTROL, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARIP, Polskiego Klubu Lotniczego i Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

UDZIAŁ W KONFERENCJI

Zarząd Targów Warszawskich S.A. i Lotnicza Akademia Wojskowa zapraszają do udziału w "XVIII Międzynarodowej Konferencji i Wystawie Lotnictwo Nowej Generacji", która odbędzie się 5 grudnia br., w Warszawie, w Hotelu Novotel Warszawa Airport, ul. 1 Sierpnia 1."

 

Powyższa treść pochodzi ze strony  ZARZĄDU TARGÓW WARSZAWSKICH. Również tam zapraszamy po więcej szczegółowych informacji <-zobacz